Szanowny Panie,
w nawiązaniu do Pana wystąpienia w sprawie odbudowy linii kolejowych 159, 170, 172, 173 i 176 oraz tzw. protezy palowickiej (łącznica dwutorowa Szczejkowice - Palowice Kolonia, Palowice - Orzesze Miasto, Palowice - Orzesze Zawiść, Orzesze Zawiść - Orzesze Rybnicka, Orzesze Główne - Palowice, Bujaków Spyry - Orzesze Główne) przekazuję następujące informuje.
Plan inwestycyjny PKP PLK SA na lata 2014-2023, odnoszący się do regionalnej sieci kolejowej województwa śląskiego jest wypracowywany we współpracy z Marszałkiem Województwa Śląskiego, będącym organizatorem publicznego transportu zbiorowego na administracyjnie podległym mu terenie. Propozycja doboru zadań do realizacji ukierunkowana jest na zapewnienie utrzymania ciągłości jednolitych parametrów linii kolejowych, na których przewidziane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Wybór zadań oraz ich zakresy rzeczowe zostały wypracowane przez PKP PLK SA i Samorząd Województwa Śląskiego na podstawie analiz danych oraz prognozowanych potrzeb transportowych. Wspólnie zdefiniowane priorytety inwestycyjne w regionie zostały wpisane do przyjętego uchwałą Rady Ministrów 15 września 2015 r. Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku (KPK). Zgodnie z zapisami KPK w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2014 – 2020 zaplanowano do realizacji następujące zadania pn.:
„Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów
– Wisła Głębce”; szacunkowy koszt całkowity 230,40 mln zł; przewidywane lata realizacji 2016-2020,
„Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy
– Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”; szacunkowy koszt całkowity 171,20 mln zł; przewidywane lata realizacji 2016-2020.
Ponadto w ramach KPK ze środków unijnych dostępnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 przewiduje się realizację inwestycji pn. „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze”. Szacunkowy koszt całkowity 503 mln zł, przewidywane lata realizacji 2016-2019. Celem tego przedsięwzięcia jest przywrócenie właściwości funkcjonalnych ciągu tranzytowego usprawniającego przewozy kolejowe z Rybnickiego Okręgu Węglowego. Ciąg ten, (którego częścią jest przedmiotowy projekt) obejmujący odcinki: Oświęcim – Czechowice Dziedzice – Ochodza – Zabrzeg Czarnolesie – Chybie – Żory – Rybnik – Sumina – Turze– Kędzierzyn Koźle stanowi ważne uzupełnienie dla południowej towarowej linii średnicowej C-E30.
Aktualnie PKP PLK SA realizuje prace rewitalizacyjne na linii nr 149 na odcinku między Knurowem a Leszczynami, w ramach których przywrócono już ruch na jednym torze. Linia ta ma bardzo ważne znaczenie w transporcie towarowym, gdyż stanowi podstawową trasę przewozu węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego. W latach 2016-2017 przewidywana jest odbudowa nieczynnego drugiego toru tej linii, co umożliwi zwiększenie przepustowości i poprawę bezpieczeństwa.
Dodatkowo na odcinku linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Rybnik Towarowy PKP PLK SA planują przeprowadzić analizę przepustowości linii, która pozwoli na określenie dalszych działań inwestycyjnych.
Realizacja wyżej wymienionych inwestycji ma istotne znaczenie dla poprawy jakości i efektywności przewozów kolejowych w ruchu pasażerskim i towarowym dla całego regionu.
Z poważaniem,
Ewa Michalik
Sekretariat
Departament Kolejnictwa
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa
e-mail:
ewa.michalik@mib.gov.plTel.: +22 630 13 00
www.mib.gov.plwww.poland.gov.pl