Dyskusje o miastach w regionie.

Dział poświęcony życiu powiatu rybnickiego. Piszcie o ważnych sprawach okolicznych gmin i miast.

Moderator: Moderator

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez WciagamWasNosem Cz, 14 kwi 2011, 18:21

Apeluje o spokój :twisted:
WciagamWasNosem
 
Posty: 1
Dołączył(a): Śr, 26 sty 2011, 10:47

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez kurier Cz, 14 kwi 2011, 19:10

Koledzy Arteks i qwerty - czasem wasze dyskusje potrafią przyciągnąć innych forumowiczów ale w tej sprawie kompletnie was nie rozumiem... Dajcie juz spokój. Qwerty utkwił mi w pamięci jak jakoś negatywnie skomentował powstanie autostrady w naszym regionie. Dosłownie zwalił mnie z nóg. Pół Polski by sie cieszyło, że ma autostradę pod nosem, a ten marudził i narzekał. Taki forumowy narzekacz z niego, a Arteks niepoprawny optymista. Ale tutaj chyba mało kto chce sie wypowiedzieć bo kogo obchodzi to ile kosztowała kanalizacja w Żorach i ile będzie kosztować jej rozbudowa? To tak jakbyśmy mieli rozwarzać ile piasku wykopano pod budowę autostrady A1 albo ile drzew zasadzono w Mszanie Górnej... Darujcie sobie takie tematy.
kurier
 
Posty: 96
Dołączył(a): So, 28 sie 2010, 23:31

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez Przemek22 Cz, 14 kwi 2011, 19:24

kurier napisał(a):Koledzy Arteks i qwerty - czasem wasze dyskusje potrafią przyciągnąć innych forumowiczów ale w tej sprawie kompletnie was nie rozumiem... Dajcie juz spokój. Qwerty utkwił mi w pamięci jak jakoś negatywnie skomentował powstanie autostrady w naszym regionie. Dosłownie zwalił mnie z nóg. Pół Polski by sie cieszyło, że ma autostradę pod nosem, a ten marudził i narzekał. Taki forumowy narzekacz z niego, a Arteks niepoprawny optymista. Ale tutaj chyba mało kto chce sie wypowiedzieć bo kogo obchodzi to ile kosztowała kanalizacja w Żorach i ile będzie kosztować jej rozbudowa? To tak jakbyśmy mieli rozwarzać ile piasku wykopano pod budowę autostrady A1 albo ile drzew zasadzono w Mszanie Górnej... Darujcie sobie takie tematy.


Człowieku nie dawaj im tematów :D pewnie już liczą drzewa w Mszanie i waża piasek :D
Przemek22
 
Posty: 7
Dołączył(a): Śr, 14 maja 2008, 19:53

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez qwerty Cz, 14 kwi 2011, 20:02

kurier napisał(a): Qwerty utkwił mi w pamięci jak jakoś negatywnie skomentował powstanie autostrady w naszym regionie. Dosłownie zwalił mnie z nóg. Pół Polski by sie cieszyło, że ma autostradę pod nosem, a ten marudził i narzekał.

Cos dzwoni, tlyko nei wiadomo w ktorym kosciele i na podstawie jakiegos slabego dzwonienia budujesz sobie opinie o kims.
Prostuje wiec - napisalem, ze lokalizacja A1 jest niekorzystna dla Rybnika. Napisalem to dawno, a w tej chwili moja teze potwierdza rzeczywistosc. Rybnicka Strefa Ekonomiczna obok elektrowni swieci pustkami, poniewaz jest daleko zarowno od A1 jak i od A4. W porownaniu do naszej strefy, strefa w Zorach i chocby w Czerwionce-Leszczynach tetnia zyciem. Inwestorzy zamiast budowac w naszej strefie buduja w strefach, ktore sa 200m od A1.
Powalisz mnie z nog, jesli sie z tym stwierdzeniem nie zgodzisz.

Zeby dojechac z rybnickiej strefy trzeba albo przedzierac sie przez centrym Rybnika (dojazd do A1) albo tluc sie 20km po wioskach typu Ochojec czy Wilcza do wjazdu na A4.
q.
qwerty
 
Posty: 716
Dołączył(a): Cz, 5 kwi 2007, 21:31

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez iam Cz, 14 kwi 2011, 21:47

Mam propozycję dla szanownych gwiazd tego forum (Arteks oraz qwerty). Niech każdy z Was napisze co sądzi o sobie nawzajem dobrego (ale uczciwie i bez dogryzania) oraz co najbardziej Was denerwuje i - co najważniejsze - BEZ DODATKOWYCH KOMENTARZY i ich rozwijania kosztem normalnej dyskusji. Nawzajem złośliwie wytykacie sobie błędy i kompleksy, co do niczego nie prowadzi. Później dopiszcie co dobrego w Rybniku się stało lub co dobrego aktualnie się dzieje oraz co przede wszystkim należałoby zmienić z powodu błędnych działań władz. I bez wymówek (bo pewnie się takowe pojawią :P )
iam
 
Posty: 6
Dołączył(a): Cz, 23 paź 2008, 21:57

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez kurier Cz, 14 kwi 2011, 21:53

qwerty ty rozumujesz kwestie autostrady wyjątkowo naiwnie, przecież one mają służyć nie tylko dla przemysłu i stref. Przede wszystkim mają odkorkować polskie miasta i przybliżyć nas do Europy oraz poprawić komfort podrózowania. Poza tym jaki byłby korzystniejszy przebieg autostrady przez Rybnik? Przez centrum? Przecież austostrada A1 jest w dużo bliższym położeniu od centrum niż autostrada A4 od centrum Wrocławia. Tam wszyscy się od lat nią cieszą i podnosi to ich ego. A ty kwestionujesz fakt, że 5 czy 6 km od centrum przebgiega autostrada i to źle? Człowieku pogieło cie czy co? Wiesz co ci powiem. Zrób sobie przerwę z kłótniami, ślęczeniem przed kompem. Przejedź się gdzieś. Zobacz jak żyją inni ludzie. Poza tym znajdz sobie pracę jeśli jej nie masz a wnioskuje tak z twojego ciąglego narzekania jak to trudno znaleść pracę w Rybniku.
kurier
 
Posty: 96
Dołączył(a): So, 28 sie 2010, 23:31

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez qwerty Pt, 15 kwi 2011, 08:26

Wlasnie dlatego rybnicka strefa zarasta trawa. Niektorym to nie przeszkadza. Niektorym tak. Taka roznica.
Poza tym A1 jest 10km od centrum, a od strefy jeszcze dalej. I nie liczy sie sama odleglosc, tylko, ze dojazd trwa 15-20 minut.
Inwestorzy maja troche wiecej oleju w glowie niz przecietny forumowicz i dlatego wlasnie inwestuja w Zorach i Czerwionce, bo blisko do A1. Nie wymagam od Ciebie, zebys to rozumial ;)
q.
qwerty
 
Posty: 716
Dołączył(a): Cz, 5 kwi 2007, 21:31

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez meinland Pt, 15 kwi 2011, 19:56

qwerty napisał(a):Wlasnie dlatego rybnicka strefa zarasta trawa. Niektorym to nie przeszkadza. Niektorym tak. Taka roznica.
Poza tym A1 jest 10km od centrum, a od strefy jeszcze dalej. I nie liczy sie sama odleglosc, tylko, ze dojazd trwa 15-20 minut.
Inwestorzy maja troche wiecej oleju w glowie niz przecietny forumowicz i dlatego wlasnie inwestuja w Zorach i Czerwionce, bo blisko do A1. Nie wymagam od Ciebie, zebys to rozumial ;)
q.


Za przeproszeniem, sranie w bambus. Strefa nie jest w Czerwionce, tylko w Leszczynach, a właściwie w polu pomiędzy tymi dwoma miejscowościami. Dojazd do jedynej tamtejszej fabryki, dawnego Morando a dzisiaj Dynamic Technologies Polska prowadzi stosunkowo wąską (w porównaniu np. do dróg wojewódzkich) i zniszczoną do granic możliwości ulicą Armii Krajowej. Łączy ona takie małe centrum Leszczyn Starych z bardzo ciasnym skrzyżowaniem (mój autobus przegubowy ma problemy tam skręcić, co dopiero tir) oraz skrzyżowanie przy Aldiku i kamienicy zwanej "u Czecha", które to skrzyżowanie jest z drogą wojewódzką - ale tir skręcający w stronę Stanowic i Bełku (czyli najbliższego zjazdu na A1) ma problem, bo zakręt jest tak wyprofilowany, żeby raczej kręcić na Czerwionkę.

To jednak jest niespecjalnie ważne, bo dla pana Schmidta z Deutsche Autofabrik czy dla pana Smitha z Car Fabrik of the U.S. bardzo małe znaczenie ma, czy do zjazdu na najbliższą autostradę ma 5 km czy 15 km - on raczej zastanowi się nad tym, czy będzie mu się produkcja opłacać, czy znajdzie na miejscu odpowiednie kadry, czy mieszkańcy okolicy nie będą protestować... Dlatego lepiej mu się inwestuje w Żorach, gdzie ma puste pola, a kilka kilometrów dalej całe blokowisko siedzące na bezrobociu niż w Rybniku, gdzie domy pobudowano tak, jakby, znów za przeproszeniem, gnojem ciepali po polu, za to mieszkańcy tych domów mają własne firmy, często właśnie w domach i niespecjalnie byliby szczęśliwi z fabryki pod oknem.
meinland
 
Posty: 690
Dołączył(a): So, 11 paź 2008, 17:16

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez qwerty Pt, 15 kwi 2011, 21:16

Wiesz - tak jak zgodze sie z Twoja opinia, ze pan Ynwestor ;) interesuje sie tym czy ma kadre, czy ma pole i czy nie beda mieszkancy mu brizdzic, tak nie zgodze sie ze stwierdzeniem, ze nie ma dla niego roznicy czy 5 czy 15km od autostrady. Przejedz sie po Dolnym Slasku od Wroclawia do powiedzmy Legnicy. Wzdluz A4, wszedzie blisko zjazdow powstaja hale itd itp. To jest wazne, bo gdyby nie bylo, to wzdluz A4 na Dolnym Slasku i A1 na Gornym nie byloby az tak wiele inwestycji.

Co do Rybnika - przeciez nasza strefa spelnia wszystkie warunki, o ktorych mowisz - strefa jest w polu, mieszkancy bruzdzic nie beda, bo strefa jest przy terenach przemyslowych ER, dostep do kadry czy pracownikow tez nie jest jakos specjalnie ograniczony. Jednak jeden argument przesadza o tym, ze "ynwestorzy" nie wybieraja Rybnika - jest daleko do autostrad. Bo skoro tylko polozenie jest inne niz np. w Zorach, to dalczego tu mamy plantacje trawy, a w Zorach inwestorzy sie buduja?
q.
qwerty
 
Posty: 716
Dołączył(a): Cz, 5 kwi 2007, 21:31

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez meinland Pt, 15 kwi 2011, 21:51

W Żorach jest tania siła robocza i młode społeczeństwo. Rybnik ma znacznie niższe bezrobocie niż Żory i znacznie wyższe pensje, a także wyższe ceny ziemi. Mimo to, w Żorach na 1000 mieszkańców co roku wyprowadza się 7, a w Rybniku - ledwie 1. Jeśli zaś chodzi o autostradę, nie jest warunkiem jej posiadanie. Wałbrzych jest daleko od autostrady, a strefa rozwija się tam o stokroć szybciej, niż w Legnicy. Zaś te hale pod Wrocławiem, o których mówisz, nie są halami produkcyjnymi a logistycznymi - a do takich faktycznie lepiej mieć dobrą infrastrukturę drogową. O słabości twojego argumentu może świadczyć przykład Tychów, które chyba najbardziej korzystają na SSE w całym województwie śląskim. Też jest tam całkiem daleko od autostrady, a inwestorów jest tak wielu, że podregion tyski pod względem PKB per capita prześcignął w tym roku najbogatszy w naszym regionie podregion katowicki. Podregion rybnicki - daleko.

Przy okazji, warto zastanowić się nad samym pojęciem specjalnej strefy ekonomicznej. One z założenia powstały by pomagać miastom mocno doświadczonym przez transformację lat 90-tych - dlatego mamy wałbrzyską, katowicką czy słupską. Dlatego też podstrefa w naszym regionie nazywa się podstrefą Jastrzębsko-Żorską, a nie Jastrzębsko-Rybnicką i dlatego główny nacisk na inwestycje już w samej spółce Katowicka SSE jest kładziony na inwestycje głownie w tych dwóch miastach.

I przy okazji, dla wyznawców żorskiej sieci drogowej:
Drogi publiczne o nawierzchni twardej na 100 km powierzchni w km / wydatki budżetu miasta na transport i łączność w % ogólnego budżetu
Rybnik 230,0 / 10,5
Żory 158,0 / 8,6

I nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw na 1 mieszkańca ogółem w zł:
Rybnik 4396
Żory 4027

Rybnik nawet z kulejącą strefą utrzymuje przewagę nad Żorami :)
meinland
 
Posty: 690
Dołączył(a): So, 11 paź 2008, 17:16

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez adamb Pn, 18 kwi 2011, 12:05

qwerty napisał(a):(...)Jednak jeden argument przesadza o tym, ze "ynwestorzy" nie wybieraja Rybnika - jest daleko do autostrad.(...)

quwerty - z tej strefy w Rybniku do A4/A1 jest raptem 19km czyli w ogólnym rozrachunku (np. gdy TIR jedzie 1000km) to niewiele... jednak obraz tej tzw. strefy oglądany już przez pryzmat dojazdu do niej może dać wiele do myślenia potencjalnemu inwestorowi.
Avatar użytkownika
adamb
 
Posty: 1000
Dołączył(a): So, 14 sty 2006, 17:09

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez qwerty Pn, 18 kwi 2011, 13:24

Alez oczywiscie. Dlatego napisalem, ze jedni to rozumieja, jedni nie. Ale dla tych nierozumiejacych tego jakas wskazowka powinien byc fakt, ze inwestorzy wybieraja wlasnie miejsca w bezposrednim sasiedztwie zjazdow a nie w miejscach, gdzie dojazd do autostrady zajmuje np. 30 minut.

Po autostradzie TIR jedzie ze srednia predkoscia 90km/h. Czyli w 8h pracy kierowca przejedzie 720km. Jesli pol godziny jego pracy zajmie mu przedzieranie sie przez wioski i miasta z predkoscia srednia 30km/h, to latwo zauwazyc, ze przez pierwsze 8h od wyjazdu z fabryki przejedzie nie 720 km, ale 690km. Niby niewiele? Tak, ale jest to w tym przypadku 4%. W dobie walki firm o jak najwyzsza wydajnosc i efektywnosc kazdy 1% jest na wage tego czy osiagnie sie sukces czy nie.

Joseph napisał(a):Tyle patrząc logicznie na to zagadnienie........

Wielu czlonkom tego forum nie logika przyswieca, a przynaleznosc partyjna ;)
q.
qwerty
 
Posty: 716
Dołączył(a): Cz, 5 kwi 2007, 21:31

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez TooSlow Pn, 18 kwi 2011, 13:34

O słabości twojego argumentu może świadczyć przykład Tychów, które chyba najbardziej korzystają na SSE w całym województwie śląskim. Też jest tam całkiem daleko od autostrady, a inwestorów jest tak wielu, że podregion tyski pod względem PKB per capita prześcignął w tym roku najbogatszy w naszym regionie podregion katowicki.


To słabość twoich argumentów jeżeli weźmiesz pod uwagę fabrykę FIATA która to wszystko napędzała i napędzać będzie. Bez tej firmy to miasto spadłoby do poziomu rybnika.
I przy okazji, dla wyznawców żorskiej sieci drogowej:
Drogi publiczne o nawierzchni twardej na 100 km powierzchni w km / wydatki budżetu miasta na transport i łączność w % ogólnego budżetu
Rybnik 230,0 / 10,5
Żory 158,0 / 8,6


Nie rozumiem czego dowodzi to zestawienie. Bo moim zdaniem - biorąc pod uwagę ilość remontów bieżących i ilość dziur które jeszcze są do załatania - dowodzi to jedynie tego, że ul. Wielopolska 6 lat po generalnym remoncie znów się do takiego nadaje, podobnie z połową miasta Rybnik. Więc jedyne co mogę powiedzieć, to szkoda że gospodarze takich wykonawców znaleźli, że trzeba płacić ponownie za to samo. Jedź do Żor a nie patrz w statystyki, bo to nic nie daje. Piękna obwodnica miasta, drogi dwupasmowe przecinające miasto, no sorry, ale gdzie wam do tego??
I nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw na 1 mieszkańca ogółem w zł:
Rybnik 4396
Żory 4027
Rybnik nawet z kulejącą strefą utrzymuje przewagę nad Żorami
Nie chodzi o to jak jest, ale o to do czego to wszystko zmierza. A już sam fakt budowy salonu Mercedesa i odrzucenie rybnika o czymś świadczy. Kończą sie dobre czasy gdzie nie było wyboru. Żory zaczęły gonić i są w tym coraz lepsze. Rybnikowi zostaje serwis samochodów MAN, ale tylko dlatego że 1. Gliwice za drogie (Scanię było na to stać i nawet nie spojrzeli na Rybnik); 2. kilka firm transportowych jednak w Rybniku siedzi (choć nie znam amatorów M.A.N.a) a powstały one kilkanaście lat temu (czyli kiedy nie było wyboru).

Rybnik nawet z kulejącą strefą utrzymuje przewagę nad Żorami

Typowo polskie podejście - nieważne że nam coraz gorzej, ważne że JESZCZE nie jest lepiej sąsiadowi
TooSlow
 
Posty: 50
Dołączył(a): Wt, 12 maja 2009, 10:59

Re: Dyskusje o miastach w regionie.

Postprzez adamb Pn, 18 kwi 2011, 16:35

qwerty napisał(a):Po autostradzie TIR jedzie ze srednia predkoscia 90km/h. Czyli w 8h pracy kierowca przejedzie 720km.

... łamiąc ofc przepisy RD :roll:
qwerty napisał(a):Jesli pol godziny jego pracy zajmie mu przedzieranie sie przez wioski i miasta z predkoscia srednia 30km/h, to latwo zauwazyc, ze przez pierwsze 8h od wyjazdu z fabryki przejedzie nie 720 km, ale 690km.

Fajnie to wyliczyłeś pytanie brzmi dokąd ten kierowca jedzie ? jeśli na zachód np. do Niemiec to ok., ale jeśli jedzie w odwrotnym kierunku to ta komfortowa podróż kończy się w Bochni /równo z końcem A4/.
O A1 szkoda czasu wspominać, bo jej jeszcze nie ma.
Avatar użytkownika
adamb
 
Posty: 1000
Dołączył(a): So, 14 sty 2006, 17:09

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Z powiatu rybnickiego i regionu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości

cron