Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Dział poświęcony życiu powiatu rybnickiego. Piszcie o ważnych sprawach okolicznych gmin i miast.

Moderator: Moderator

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Arteks Śr, 2 lip 2014, 08:53

Bardzo ciekawie i ekspercko o darmowej komunikacji:

Leszek Ruta: Komunikacja bezpłatna to początek kłopotów

http://www.rynek-kolejowy.pl/52968/lesz ... potow.html

Taryfa powinna być narzędziem do nagradzania tych, którzy z komunikacji korzystają często i regularnie – tłumaczy w rozmowie z Transport–Publiczny.pl były dyrektor warszawskiego ZTM, dziś ekspert ZDG TOR Leszek Ruta. – Fundując bezpłatną komunikację obciąża się kosztami tych, którzy z tego nie korzystają. A najbardziej chybione jest to, że robi się „prezent” dla przyjezdnych i dla tych, którzy korzystają z niej sporadycznie – tłumaczy.
Jakub Dybalski, "Transport-Publiczny.pl": Bezpłatna komunikacja pasuje każdemu miastu, czy jej sensowność zależy od warunków?
Leszek Ruta: Generalnie to nie jest rozwiązanie korzystne. Belgijskie Hasselt, w którym przez 16 lat jeździło się za darmo, przed rokiem wycofało się z tego pomysłu. Tallinn, największe miasto gdzie za korzystanie z komunikacji się nie płaci, też nie ma sukcesów ani jeśli chodzi większą o liczbę przejazdów, ani o nowych pasażerów. To jest ciekawe narzędzie dedykowane, np. zapewniające dojazd do kolei. W Legionowie poza zwyczajną, płatną komunikacją, powstała też darmowa linia, skorelowana z rozkładem jazdy SKM. W przypadku Ząbek oferta jest skierowana do zameldowanych w tym mieście, dowozi pasażerów do stacji. Zresztą pierwowzorem bezpłatnej komunikacji były autobusy dowożące pasażerów pod centra handlowe. To też miało sens.
Dlaczego w takim razie część miast decyduje się by zwolnić z opłat całą komunikację?
– To zwykle decyzja polityczna, element polityki społecznej. To oczywiste, że komunikacja nie może być droga, przede wszystkim dla stałych użytkowników. To podstawowa zasada. W Warszawie funkcjonuje „Bilet Seniora”, dla osób, które ukończyły 65 lat, czyli nie mają jeszcze uprawnień do bezpłatnych przejazdów dla emerytów. Opłata jest symboliczna – 50 zł na rok. Ale to ulga dla warszawiaków. Jeśli więc ktoś przyjeżdża z zewnątrz, to zostawia pieniądze w mieście. Taryfa powinna być narzędziem do nagradzania tych, którzy z komunikacji korzystają często i regularnie. Nawet w Tallinnie, o którym w uproszczeniu mówi się, że komunikacja jest tam bezpłatna, jest tak tylko w stosunku do mieszkańców miasta. Przyjezdni płacą.
Pamiętajmy też, że Warszawa jest ewenementem. Ok. 60 proc. mieszkańców jeździ komunikacją miejską, a w centrum ten odsetek sięga 70 proc. Średnia europejska jest jednak wyraźnie poniżej 50 proc. Oznacza to, że fundując bezpłatną komunikację, za którą miasto przecież i tak musi płacić, tyle że z własnego budżetu, a nie z biletów, obciąża się kosztami tych, którzy z tego nie korzystają. A najbardziej chybione jest właśnie to, że robi się „prezent” dla przyjezdnych i dla tych, którzy korzystają z niej sporadycznie. Nie mam nic przeciw temu, by w uzasadnionych przypadkach ustalać cenę biletów miesięcznych na poziomie 5 czy 10 zł, ale przyjezdni niech płacą normalną stawkę.
Sporo tych minusów…
– Często nie zauważa się też problemu związanego z prawem. Bilet jest formą umowy. Dla pasażera to rodzaj dowodu, a co się z tym wiąże podstawa ochrony prawnej, np. gdy jest poszkodowanym w wypadku i domaga się odszkodowania.
Dlaczego bezpłatną komunikację wprowadzają tylko małe miasta? Tallinn jest wyjątkiem.
– Im bardziej skomplikowany system transportu, tym jest to trudniejsze, bo system musi działać jak naczynia połączone. A np. w Łodzi miasto jest odwrócone od kolei. Powstają nowe przystanki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale nie ma żadnej współpracy jeśli chodzi o dopasowanie tras czy rozkładów autobusów. Więc jak umówić się co do wspólnej, darmowej taryfy? Na terenie małego, zwartego miasta jest łatwiej. Tylko, że to krótkowzroczne, bo koszty rosną. Jak się w mieszkańcach rozbudzi apetyt na darmowe podróżowanie, to od razu pojawiają się wymagania co do jakości taboru. A to oznacza inwestycje. Mieszkańcy domagają się równomiernego dostępu w różnych rejonach miasta, więc robi się problem organizacyjny.
Arteks
 
Posty: 1421
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Afordancja Śr, 2 lip 2014, 09:25

Tylko, że to krótkowzroczne, bo koszty rosną. Jak się w mieszkańcach rozbudzi apetyt na darmowe podróżowanie, to od razu pojawiają się wymagania co do jakości taboru. A to oznacza inwestycje.


hehe, genialne...
To naprawdę problem, a nuż ludzie będą chcieli mieć dobrej jakości, straszne...
(Żale się:P ) Streszczenie walki o pół bańki opis
Avatar użytkownika
Afordancja
 
Posty: 862
Dołączył(a): Wt, 31 maja 2011, 11:27

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez obserwathor Śr, 2 lip 2014, 14:59

czy to ten pan był pracownikiem zarządu PKP Intercity, prezesem PKP Przewozów Regionalnych (które wiemy jak wyglądają) i dyrektorem warszawskiego ZTM, a teraz występuje jako "ekspert ZDG TOR"? to tłumaczy niechęć autora do darmowej komunikacji miejskiej
obserwathor
 
Posty: 56
Dołączył(a): N, 28 lis 2010, 12:22

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Arteks Cz, 3 lip 2014, 11:25

obserwathor napisał(a):czy to ten pan był pracownikiem zarządu PKP Intercity, prezesem PKP Przewozów Regionalnych (które wiemy jak wyglądają) i dyrektorem warszawskiego ZTM, a teraz występuje jako "ekspert ZDG TOR"? to tłumaczy niechęć autora do darmowej komunikacji miejskiej


Kiedy Ruta był dyrektorem to z Rybnika do Wrocławia mieliśmy dwa pociągi dziennie :D Natomiast na pewno był jednym z najlepszych dyrektorów w historii ZTM. Głównie dzięki niemu Warszawa tak poszła komunikacyjnie do przodu - ja jestem w Warszawie średnio 3-4 razy w roku i postęp jest naprawdę gigantyczny, szczególnie w porównaniu do tego co było 5-10 lat temu. To niestety na Śląsku w komunikacji miejskiej postępu nie ma prawie żadnego, a żorska darmowa komunikacja to bardziej propaganda niż coś z czego możnaby czerpać wzorce. Zgadzam się z Rutą całkowicie że darmowa komunikacja to nie jest dobry pomysł ale... komunikacja powinna być tańsza. Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że korzystanie z komunikacji miejskiej w Warszawie na bilety miesięczne jest zdecydowanie tańsze niż w Rybniku czy Katowicach... :shock:
Arteks
 
Posty: 1421
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez stosJoannydArc Cz, 3 lip 2014, 15:03

za poradą shonya zacząłem przeglądać a co znalazłem na fanpage ztz odnośnie darmowej komunikacji, dziwne że Arteks do tego nie dotarł-
dojście do źródeł choćby na temat Talina http://www.instytutobywatelski.pl/21307 ... a,poczytaj sobie Arteks co o komunikacji warszawskiej sądzą Ci którzy z niej korzystają, o cena czy kreatywność finansowej nie wspominam
stosJoannydArc
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pt, 2 maja 2014, 10:49

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Arteks Cz, 3 lip 2014, 20:18

stosJoannydArc napisał(a):za poradą shonya zacząłem przeglądać a co znalazłem na fanpage ztz odnośnie darmowej komunikacji, dziwne że Arteks do tego nie dotarł


Ponarzekać zawsze można ale z warszawskiej komunikacji korzystać może każdy bo wszędzie da się nią dojechać nawet do takich "zadupi" (w pojęciu warszawskim) jak Paluch czy Siekierki. W Warszawie uruchamia się nawet sezonowe linie które obsługują ...działkowiczy.

Mało tego, można nie znać za bardzo Warszawy, wysiąść na Centralnym - obejrzeć plany komunikacji które wiszą na wszystkich przystankach i dojechać w każde miejsce bo wszystko kursuje co 5-10-20 minut. A u nas nawet jakbyś chciał dojechać z Sądu do Bazyliki to przy odrobinie pecha musisz czekać na autobus nawet 50 minut... I to mówimy o Centrum miasta, a nie o jakichś Stodołach gdzie autobusy w niedzielę jeżdżą co 2 godziny mimo że to dzielnica rekreacyjna z turystycznymi atrakcjami...

Ale w niektórych mniejszych miastach też komunikacja funkcjonuje tak że turyści mogą sobie świetnie poradzić bez auta a komunikacja jest przejrzysta i przyjazna np. w Gdyni czy Bielsku Białej.
Arteks
 
Posty: 1421
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez MqG N, 14 wrz 2014, 18:46

MqG
 
Posty: 111
Dołączył(a): Wt, 18 gru 2012, 08:00

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Arteks N, 14 wrz 2014, 20:10

MqG napisał(a):http://www.zory.pl/aktualnosci/93-aktualnosci-strefa-businesu/632-w-pradze-o-bezp%C5%82atnej-komunikacji-miejskiej-w-%C5%BCorach.html


Fajnie że podałeś tego linka MqG bo w Czechach znam wielu specjalistów zajmujących się komunikacją i oni generalnie Polskę traktują jak Azję (za nielicznymi wyjątkami). Głównym powodem jest busiarstwo - w Czechach kompletnie nieznane. Tam ludzi wożą pociągi, autobusy, trolejbusy lub tramwaje. Busików nie spotkasz nigdzie nawet w tak małych miasteczkach jak Hlucin czy Trzyniec.

Więc jeśli Ujma pokazała jakieś zdjęcia z BKM na których były małe busiki - musiały na sali pojawić się albo salwy śmiechu albo niezła konsternacja.
Co innego Tallin - tam też jest bezpłatnie ale władze miasta nie zamieniły taboru na "mini".

Chwalić się trzeba mądrze i tylko w takim przypadku jeśli jest czym.
Arteks
 
Posty: 1421
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Afordancja N, 14 wrz 2014, 21:18

@Arteks
Czyli, że co, fanie, że ktoś podał linka do czeskiej strony, bo znasz wielu specjalistów w Czechach (treść linka raczej Cię nie interesuje, tak?).
I w związku z tym chcesz znów powiedzieć o swoim hejterstwie (celowe słowo, bo przecież hejtowania nie lubisz ;) ) w stosunku do "busiarstwa".

A na końcu piszesz o jakimś urojonych przez Ciebie salwach śmiechu, które prawie na pewno nie miały miejsca, tak?
Gość chwali się tym, że w Pradze w czeskim parlamencie, zauważono takie coś jak darmowy transport w Żorach. Ktoś widocznie uznał to za godne uwagi.

Mini, czy nie mini po prostu trzeba dopasować formę transportu do potrzeb, jeżeli mini się sprawdzają to dlaczego nie?

A teraz coś z "ce zet".
link
(na samym dole)

link
(tu co prawda elektrobus, i testowali go do m.in. na lini do tesco, ale jednak.

link i tu tutaj też coś mniejszego.

Czyli jak by nie patrzeć, nie jest to takie kompletnie nie znane jak to sobie tam wymyśliłeś.

Podsumowując, co jak co, ale chociaż z Twojej strony dobrze było by widzieć jakąś merytoryczną dyskusje a nie wytwory Twojego umysłu i jakieś hejterswo w stosunku do minibusów.
Jak pisałem, jak są takie potrzeby to się stosuje dany sposób transportu, jeżeli ludzie nie będą go używać to sam padnie.
Ale to offtpic, to bo wątek o czym innym.

Co do wątku, jak by nie patrzeć, to duży plus do marketingu miasta, i nic tylko trzeba się cieszyć .
(Żale się:P ) Streszczenie walki o pół bańki opis
Avatar użytkownika
Afordancja
 
Posty: 862
Dołączył(a): Wt, 31 maja 2011, 11:27

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Arteks N, 14 wrz 2014, 21:43

Afordancja napisał(a):@Arteks
Czyli, że co, fanie, że ktoś podał linka do czeskiej strony, bo znasz wielu specjalistów w Czechach (treść linka raczej Cię nie interesuje, tak?).
I w związku z tym chcesz znów powiedzieć o swoim hejterstwie (celowe słowo, bo przecież hejtowania nie lubisz ;) ) w stosunku do "busiarstwa".


Dziwne że nie przeszkadzają ci prawdziwi hejterzy którzy nie wypowiadają się merytorycznie w różnych tematach a wyłącznie hejtują i trollują, a przeszkadza ci mój merytoryczny wpis. Swoją drogą uważasz, że cała zachodnia Europa i Czechy są nastawione hejtersko do busów skoro u nich tego nie ma a z Polski, Ukrainy czy Mołdawii oni się nabijają jeśli chodzi o ten temat?

Zerknąłem na tego linka i trochę się uśmiałem bo w takim mieście jak Praga które ma komunikację prawie idealną (niedawno moi znajomi z niej korzystali - tacy którzy w Polsce z autem się nie rozstawają i po raz pierwszy w życiu stwierdzili że bez auta da się żyć), pokazanie na filmie czy zdjęciu busika do którego mieści się na miejsca siedzące kilkanaście osób to musiało budzić uśmiech wśród tych ekspertów. Zapewniam że gdyby Gdynia czy Kraków
wprowadziły bezpłatną komunikację i pokazały przy okazji filmik z funkcjonowania komunikacji opartej na normalnym wysokopojemnym taborze - na pewno wzbudziłoby to szacunek Czechów. Żory tylko pokazują stereotypowy zacofany obraz polskiej, azjatyckiej komunikacji opartej o małe niewygodne busiki.
Arteks
 
Posty: 1421
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Arteks N, 14 wrz 2014, 21:51

Afordancja napisał(a):Jak pisałem, jak są takie potrzeby to się stosuje dany sposób transportu, jeżeli ludzie nie będą go używać to sam padnie.


Nie padnie bo jest finansowany przez miasto. Ludzie jeżdżą ta bo nie mają alternatywy. W krajach afrykańskich ludzie podróżują na ciężarówkach - czy to wynika z tego że tak chcą i tak im się podoba czy też że nie mają innej alternatywy?

Dobrze znam i cenię czeską komunikację, jest dużo lepsza niż w Polsce. Żadne miasto nie opiera jej w całości o tabor mini. Ja widziałem nawet duży autobus na jakieś linii podmiejskiej w malutkim Stramberku w którym dominują wąskie staromiejskie i dość strome uliczki. Dlaczego Żory nie zrobiły komunikacji opartej o autobusy jak w każdym normalnym mieście mającym 60 tys. mieszkańców? Wtedy byłoby się czym chwalić. Ale na pewno nie minibusikami które są obciachowe, a projektowano je zupełnie dla innych funkcji niż komunikacja miejska.
Arteks
 
Posty: 1421
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Afordancja N, 14 wrz 2014, 21:58

Nie chcę robić offtopica w tym wątku, więc będzie tylko jedna odpowiedź z mojej strony na ten temat.

Arteks napisał(a):Dziwne że nie przeszkadzają ci prawdziwi hejterzy którzy nie wypowiadają się merytorycznie w różnych tematach a wyłącznie hejtują i trollują, a przeszkadza ci mój merytoryczny wpis.

Przeszkadzają w mniejszym bądź większym stopniu, jednak nie oczekuję od nich za wiele, bo wiem często, że "merytoryki" nie uświadczę, od Ciebie tego "oczekuję", bo jak domyślam się, bardziej interesuje Cię merytoryczna rozmowa, a ta wypowiedź jak dla mnie (prywatnie) merytoryczna nie była czemu dałem wyraz.

Arteks napisał(a):Swoją drogą uważasz, że cała zachodnia Europa i Czechy są nastawione hejtersko do busów skoro u nich tego nie ma a z Polski, Ukrainy czy Mołdawii oni się nabijają jeśli chodzi o ten temat?

Skoro nie ma to nie znaczy, że się nabijają, to jest Twój wymysł. Jak nie mają takich potrzeb to nie używają proste.

Arteks napisał(a):Zerknąłem na tego linka i trochę się uśmiałem bo w takim mieście jak Praga które ma komunikację prawie idealną (niedawno moi znajomi z niej korzystali - tacy którzy w Polsce z autem się nie rozstawają i po raz pierwszy w życiu stwierdzili że bez auta da się żyć), pokazanie na filmie czy zdjęciu busika do którego mieści się na miejsca siedzące kilkanaście osób to musiało budzić uśmiech wśród tych ekspertów.

Przyznam się, że nie wiem o czym mówisz, jakiego linka, i co było powodem m Twojego "uśmiania" i co mają z Twoim uśmianiem, wspólnego Twoi znajomi, a tym bardziej z ekspertami? Ponadto, czy minibusy czy maxibusy, w tym temacie nie mają nic do rzeczy, chodzi o samą koncepcję darmowego transportu.

Arteks napisał(a):Zapewniam że gdyby Gdynia czy Kraków
wprowadziły bezpłatną komunikację i pokazały przy okazji filmik z funkcjonowania komunikacji opartej na normalnym wysokopojemnym taborze - na pewno wzbudziłoby to szacunek Czechów. Żory tylko pokazują stereotypowy zacofany obraz polskiej, azjatyckiej komunikacji opartej o małe niewygodne busiki.


Możesz mieć racje, ale na razie to jest tylko w Twojej głowie, bo nic nie pokazały, nic nie wiesz jakie emocje zostały wzbudzone u Czechów, i jak powiedziałem nie chodzi o busiki, to jest skalowalny obiekt :) i taka Praga jak będzie chciała może używać wielkich, nawet przegubowych ;) Naprawdę to nie jest istotne w tym temacie.
(Żale się:P ) Streszczenie walki o pół bańki opis
Avatar użytkownika
Afordancja
 
Posty: 862
Dołączył(a): Wt, 31 maja 2011, 11:27

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez Arteks N, 14 wrz 2014, 22:21

@afordancja - dąsasz się a nie zrozumiałeś sedna mojej pierwszej wypowiedzi. Czescy eksperci i znawcy tematu kpią z polskiego busiarstwa i w tym kontekście chwalenie się bezpłatną komunikacją opartą na minibusach jest niezręcznością... Gdyby w Żorach użytkowano małe autobusy byłoby ok i możnaby nawet przedstawiać to jako przykład dla innych miast. Nie wiem jak ty ale ja nie miałbym nic przeciwko aby w Rybniku komunikacja była bezpłatna tylko co roku należałoby nagle dodać do niej ok. 13 mln zł bo mniej więcej tyle wynoszą wpływy z biletów w naszym mieście. No i oczywiście oparta w zdecydowanej większości o normalne autobusy.
Arteks
 
Posty: 1421
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez obserwathor N, 14 wrz 2014, 23:43

według niektórych
20 osobowy duży bus jest bee, to busiarstwo,śmierdzi hejterstwem, wiochą i nabija się z tego pół Europy ,
20 osobowy "autobus" zrobiony na ciężarówce jest ok. i świadczy o statusie miasta
obserwathor
 
Posty: 56
Dołączył(a): N, 28 lis 2010, 12:22

Re: Żory wprowadzają darmową komunikację miejską.

Postprzez superelektro Pn, 15 wrz 2014, 07:58

by Arteks, " Nie wiem jak ty ale ja nie miałbym nic przeciwko aby w Rybniku komunikacja była bezpłatna tylko co roku należałoby nagle dodać do niej ok. 13 mln zł bo mniej więcej tyle wynoszą wpływy z biletów w naszym mieście. No i oczywiście oparta w zdecydowanej większości o normalne autobusy."

Czyli według Ciebie mają wozić powietrze ?

Czyżby nastepnym etapem było nabijanie się z kurierów i gońców na rowerach czy motocyklach bo powinni jeżdzić co najmniej ciężarowymi MAN-ami ? A w Warszawie jest właśnie mnóstwo takich firm świadczących usługi poprzez zatrudnionych kurierów rowerzystów którzy dużo lepiej radzą sobie w tłoku niż najlepszy nawet kierowca dostawczaka. Mało tego wjadą nawet tam gdzie żadne auto nie wjedzie a kiedy trzeba to przejadą po kładce nad rowem. Moim zdaniem nie ma sensu gonić przez całe miasto dla 2 pasażerów autobusu który spala 40l/godzinę jeżeli to samo można załatwić używając małego pojazdu który zamiast 40 spali np. 10. Z tej samej przyczyny mając w domu kilka samochodów o różnym poziomie kosztów eksploatacji nikt rozsądny nie będzie jeździł 10 km do roboty mercem z pięciolitrowym silnikiem, tylko wybierze coś ekonomiczniejszego podobnie z komunikacją miejską. Mogło by się okazać że nie trzeba dopłacać 13 mln a np wystarczyło by 5 a może nawet mniej. I wtedy dopiero można by mówić o trosce o mieszkańców.
superelektro
 
Posty: 343
Dołączył(a): Wt, 20 wrz 2011, 13:59

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Z powiatu rybnickiego i regionu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

cron