Wjazd do centrum - opłata

Oceniajcie rozwiązania komunikacyjne w naszym mieście. Piszcie jak wam się jeździ po rybnickich drogach? Jakie są waszym zdaniem najważniejsze problemy do rozwiązania w komunikacji autobusowej i kolejowej?

Moderator: Moderator

Wjazd do centrum - opłata

Postprzez adamb Wt, 14 kwi 2015, 13:30

Niedawno na portalu pojawił sie artykuł o bezpłatnych parkingach na ul. Powstańców i Kościuszki (na 90 minut) i w komentarzach wyniknęła ożywiona duskusja na temat ruchu w centrum i jego ew. wyprowadzenia.

Zgadzam się z opinią, że ścisłe centrum jest korokowane przez kierowców przejeżdżających przez to centrum niejako tranzytem, bo tak się przyzwyczaili i tak jest bliżej... ale czy szybciej ?
Tak sobie pomyślałem, a gdyby tych kierowców oduczyć tego nawyku poprzez wprowadzenie opłat za wjazd do centrum ? wzorem np. Niemiec (Umwelt Zone).
Wjazd do ścisłego centrum tylko dla aut spełniających normę minimum Euro3 i opłata uzależniona od tej właśnie normy - im wyższa norma tym niższa opłata, ale wciąż opłata :D ...poprostu wykupuje sie plakietkę (w DE nazywa sie to Umweltplakette) i naklekja na szybę - brak plakietki = mandat i obowiązek jej zakupu.

Ja wiem, że zaraz znajdzie sie cała grupa ludzi krzyczących, że to zamach (modne słowo ostatnio) na ich wolność, swobody obywatelskie i wogóle demokrację, ale jak widac na przykładzie bardziej rozwiniętych krajów nie ma możliwości rozwiązania sytuacji w inny sposób... bo przeciez nie wyburzymy centrum by je przebudować, a wydaje mi się że nie wszyscy potrzebują wjeżdżać do ścisłego centrum.

Oczywiście w ślad za opłatą musiałaby pójść modyfikacja rozkładu jazdy komunikacji miejskiej i deobne usprawnienia w organizacji ruchu drogowego.
Jakie ? np. dłuższe zielone światło do skrętu w lewo z Wielopolskiej w Mikołowską (tak by nie opłacało się jechać w kierunku autostrady A1 przez centrum zamiast Obwiednią Płn/Wielopolską) i szereg innych.

Co sądzicie ?
Avatar użytkownika
adamb
 
Posty: 976
Dołączył(a): So, 14 sty 2006, 17:09

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez walek Wt, 14 kwi 2015, 20:41

Nonsens.
walek
 
Posty: 142
Dołączył(a): Pn, 31 sty 2011, 14:44

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez Afordancja Wt, 14 kwi 2015, 20:59

adamb napisał(a):Zgadzam się z opinią, że ścisłe centrum jest korokowane przez kierowców przejeżdżających przez to centrum niejako tranzytem, bo tak się przyzwyczaili i tak jest bliżej... ale czy szybciej ?


Tak z ciekawości, tzn. o kim mowa, skąd dokąd jadą mniej więcej?

adamb napisał(a):Tak sobie pomyślałem, a gdyby tych kierowców oduczyć tego nawyku poprzez wprowadzenie opłat za wjazd do centrum ? wzorem np. Niemiec (Umwelt Zone).


A mógłbyś określić to centrum tak mniej więcej? tzn. gdzie było by to centrum? Gdzie by się zaczynały te strefy tak mniej więcej?

A tak właściwie w przypadku Rybnika kto ma być beneficjentem, zmniejszenia się korków? Chodzi o korki czy o zanieczyszczenie?
(Żale się:P ) Streszczenie walki o pół bańki opis
Avatar użytkownika
Afordancja
 
Posty: 867
Dołączył(a): Wt, 31 maja 2011, 11:27

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez Lateks Wt, 14 kwi 2015, 22:07

1) Czysta durnota
2) moje ulubione "aut spełniających normę minimum Euro3 " no i co z tego że w fabrycznym laboratorium ten model pojazdu spełniał normę? Pytanie jaką normę spełnia ten sam pojazd przy normalnym użytkowaniu po 200tys km.
Już nie jeden raz widziałem jak nowy samochód był zarżnięty ale kto by się tym przejmował ważne że podatek można mniejszy płacić. ;)
Różnice w tych wszystkich normach można sobie w buty włożyć, samochody muszą być sprawne.
A co do korków to pomysł miej więcej taki sam jak podnoszenie akcyzy na papierosy, to że wpływy do budżetu zmalały nie są oznaką tego że ludzie mniej palą ale że palą papierosy z przemytu lub z nielegalnych fabryk.
Lateks
 
Posty: 110
Dołączył(a): So, 5 lip 2008, 10:55

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez adamb Wt, 14 kwi 2015, 23:43

Afordancja napisał(a):Tak z ciekawości, tzn. o kim mowa, skąd dokąd jadą mniej więcej?

Na przykład z kierunku Gliwice w kierunku Wodzisław lub Chwałowice wiekszośc wybiera przejazd ulica Gliwicką, Plac Wolności i dalej 3-go Maja.
Alternatywa ? - Obwiednia Płn., Rudzka (może wreszcie kiedyś zrobią ten kawałek łącznika Obwiedniej Płn. z Góreckiego ?) Góreckiego, Budowlanych, Obwiednia Płd. i dalej Wodzisławska lub Chwałowicka.
Wiadomo kilometrów więcej - pytanie czy czasowo nie będzie to szybciej ?
Taka moja mała konstatacja: gdzie podążaja samochody jadące od np. Ronda Gliwickiego w kierunku Pl Wolności ? przecież to nie są chyba setki mieszkańców ścisłego centrum ? :wink:
A mógłbyś określić to centrum tak mniej więcej? tzn. gdzie było by to centrum? Gdzie by się zaczynały te strefy tak mniej więcej?

Obrazek
A tak właściwie w przypadku Rybnika kto ma być beneficjentem, zmniejszenia się korków? Chodzi o korki czy o zanieczyszczenie?

i jedno i drugie.

Ja nie chcę tutaj wychodzić na kogoś z gotowym rozwiązaniem, bo to wymaga szeregu analiz szczegółowych, pewnie wielu zmian w dotychczasowej organizacji ruchu - to jest z mojej strony tylko idea/pomysł.
Dużym błędem było projektowanie tego wytrychu zwanego obwodnicą w taki sposób... no ale cóż takie byli czasy i taka władza... nieomylna.

Tak jak napisałem wcześniej - ludzie będą psioczyć i pisać "nonsens", czy "czysta durnota" (a jest brudna ?) :wink: bo są baaaardzo wygodni i najchętniej do toalety jeździliby samochodem.
Lateks napisał(a):moje ulubione "aut spełniających normę minimum Euro3 " no i co z tego że w fabrycznym laboratorium ten model pojazdu spełniał normę? Pytanie jaką normę spełnia ten sam pojazd przy normalnym użytkowaniu po 200tys km.
Już nie jeden raz widziałem jak nowy samochód był zarżnięty ale kto by się tym przejmował ważne że podatek można mniejszy płacić. ;)

To naprawdę nie moja wina, że w naszym kraju można zrobić przegląd auta bez auta !
Wszystkich wokół nazywamy złodziejami, a sami prawo mamy w d...e i kombinujemy jak sie da.
Różnice w tych wszystkich normach można sobie w buty włożyć, samochody muszą być sprawne.

No właśnie, a emisja gazów i szkodliwych związków powinna być w normie, ponieważ przekroczenie norm świadczy o niesprawności auta.
A co do korków to pomysł miej więcej taki sam jak podnoszenie akcyzy na papierosy, to że wpływy do budżetu zmalały nie są oznaką tego że ludzie mniej palą ale że palą papierosy z przemytu lub z nielegalnych fabryk.

Każdy sądzi po sobie... ja palę mniej :wink: choć może niekoniecznie z powodu akcyzy.
Avatar użytkownika
adamb
 
Posty: 976
Dołączył(a): So, 14 sty 2006, 17:09

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez anty.fudali Śr, 15 kwi 2015, 08:08

O ile rzeczywiście byłbym za zmniejszeniem ruchu samochodowego w centrum,o tyle wiem,że tak się tego nie zrobi. Pomysł opłat jest bez sensu,a już szczególnie w zależności od jakiś norm emisji. Według mnie jedyna opcja zmniejszenia takiego ruchu,to zaoferowanie ludziom alternatywy dotarcia. Jeśli dzięki takowej alternatywie będą w stanie taniej i najlepiej też szybciej (ale na pewno nie sporo wolniej) dostać się do centrum i wydostać z niego,to wielu z tego skorzysta. Podobnie z przejeżdżającymi - podniesienie atrakcyjności dróg alternatywnych-jestem za,opłaty - nie. Fakt,że mamy centrum usiane galeriami,marketami jak i zwykłymi osiedlami sprawia,że takowe opłaty jedynie wzmogły by wszelkiej maści patologie. Sensowna alternatywa dla dojazdu samochodem to jedyny sposób,który mogę poprzeć. Od tego trzeba zacząć,bez tego nie ma sensu robić nic innego.
anty.fudali
 
Posty: 121
Dołączył(a): Śr, 27 sie 2014, 10:52

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez Lateks Śr, 15 kwi 2015, 11:28

adamb zauważ że to wszystko nie jest w ogóle zależne od badania diagnostycznego samochodu, te normy euro są czysto teoretyczne sprawdzane na egzemplarzu silnika który się nie znajduje w samochodzie ale w laboratorium.
Nie da się zmierzyć ilości emisji spalin przypadającą na jednostkę energii użytecznej bez demontowania silnika. Ale w teorii wszystko ładne i piękne. W praktyce może się okazać że silniki sprzed kilkudziesięciu lat dłużej trzymają się swojej normy niż te najnowsze. Tylko że nikomu na tym nie zależy bo chodzi o to by ciągle produkować i sprzedawać samochody. Gdyby dziś samochody były projektowane na niezawodność i bezawaryjność to jeden samochód by wystarczył człowiekowi do emerytury.
Lateks
 
Posty: 110
Dołączył(a): So, 5 lip 2008, 10:55

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez adamb Śr, 15 kwi 2015, 11:56

anty.fudali napisał(a):Według mnie jedyna opcja zmniejszenia takiego ruchu,to zaoferowanie ludziom alternatywy dotarcia.

Nie chcę sie rozwodzić, ale taka myśl odnośnie alternatywy: na ul. Budowlanych od szkoły ZSE do budynku DKM jest kładka i jest dosyć niebezpieczne przejście tradycyjne (sam tam widziałem kilka potrąceń), a teraz pytanie: ile osób korzysta z tej alternatywy w postaci kładki ? ja tam jeszcze nigdy nikogo nie widziałem... pewnie dlatego, że trzeba wejść i zejśś po schodach, a to już wysiłek :mrgreen:

Kolejny przykład: głupi, bo głupi wyjazd z Castoramy - nakaz jazdy w prawo, na rondo i tam można zawrócić, a ilu jest takich co nie mają zamiaru nadłożyć 500m i skręcają w lewo mimo zakazu ?

Podobnie bedzie z alternatywnymi drogami (dłuższa trasa), gdy będzie to dobrowolne... mieszkamy w PL :wink:

Mnie nie dziwi zdanie wypowiedziane np. pod Realem: "jadymy do Tesco, bo tam są jajka 5gr tańsze" :lol: i nic to, że starci taki 0,5h oraz paliwa za ok 10zł byle zaoszczędzi 1zł... taka mentalność i dobrowolnie nikt jej nie zmieni.

Tak jak wcześniej napisałem nie mam monopolu na nieomylność i jest to tylko luźna sugestia, ale jeśli się nic nie zrobi to to miasto za 3-4 lata zupełnie "stanie".
Avatar użytkownika
adamb
 
Posty: 976
Dołączył(a): So, 14 sty 2006, 17:09

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez anty.fudali Śr, 15 kwi 2015, 14:20

Nie do końca rozumiem,po co umieszczasz takie przykłady. Zgadza się,że jesteśmy narodem "opornym" na przymus,ale na podobnej kombinowalibyśmy,żeby się i od takiej opłaty wykręcić.
Zresztą ... nawet nie warto gdybać nad podobnymi pomysłami,bo zwyczajnie dla naszych władz jest to za trudne. Jedyne co potrafią,to kombinować z opłatami za parkingi w temacie ruchu. Opłata,którą musiałby ponieść każdy potencjalny klient np. Focusa? - nie ma opcji.
anty.fudali
 
Posty: 121
Dołączył(a): Śr, 27 sie 2014, 10:52

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez Arteks Śr, 15 kwi 2015, 14:44

@adamb - kładka do DKM jest ok tylko przejście dla pieszych obok jest kompletnie niepotrzebne i zgadzam się - niebezpieczne dla pieszych. Wystarczyłoby je zlikwidować, ogrodzić bramkami i... kładka byłaby wykorzystywana. Nie można oczekiwać, że ludzie będą korzystać z czegoś trudniejszego, mając łatwiejszą alternatywę. Co do pomysłu z opłatami - takie opłaty już istnieją w niektórych miastach za granicą. Ale tam ludzie mają jednak bardzo dobrą alternatywę. U nas nie ma kompleksowej współpracy np. między Urzędem Marszałkowskim odpowiedzialnym za transport kolejowy z władzami poszczególnych miast. Właściwie niewiadomo jak kształtować niektóre kierunki skoro ciągle się wszystko zmienia. Sam pamiętam kiedy w strategii rozwoju transportu jakiś jełop z Katowic nie dopisał linii do Chałupek/Bohumina. A mimo to okazało się że naprawiono ten błąd i pociągi pasażerskie wrócą na tę linię i to już od grudnia. Bez poprawy w transporcie szynowym oraz komunikacji autobusowej w regionie nie widzę możliwości zmniejszenia ruchu samochodowego. To trzeba najpierw zrobić, a potem zwiększać opłaty parkingowe czy zastanawiać się np. nad zakazem wjazdu samochodów z silnikiem diesla starszych niż 5 lat do Śródmieścia.

Na stronie ZTZ pojawiła się propozycja ograniczenia ruchu pojazdów od skrzyż. Brudnioka/Gliwicka do pl. Wolności. Ale nie wiem do końca na ile to jest poważne i na ile drogami i takimi zakazami zajmuje się UM czy ZTZ... Moim zdaniem propozycja warta rozważenia.
Arteks
 
Posty: 1427
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez lewy_gwint Śr, 15 kwi 2015, 22:45

Arteks, o ile sama kładka ujdzie, to kręcone schody to porażka niespełniająca norm i to jest niebezpieczne dla pieszych. Od razu widać, że to projektował jakiś natchniony architekt, a nie drogowiec. I dobrze, że poprzestał na tych schodach i nie zaprojektował obok kręconych schodów jakiejś wymyślnej "pochylni dla niepełnosprawnych". W tej formie całościowa nazwa tej budowli to nie jakaś kładka, ale wypasiony wieszak do reklam i banerów, co zresztą widać w rzeczywistości i na góglach.
lewy_gwint
 
Posty: 22
Dołączył(a): Śr, 5 lis 2008, 00:08

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez superelektro Cz, 16 kwi 2015, 07:15

W temacie wspomnianej kładki. Nie było by rozsądniej zamiast niej ( koszt ) zrobić w tym miejscu świateł ? Tylko Boże broń uruchamianych przez pieszych. Normalnie cykliczne z funkcją ułatwienia wyjazdu z dworca. Nie zmusi się ludzi do nieracjonalnych zachowań. Kiedyś, z wiadomym skutkiem próbowano zrobić to ze ścieżkami pomiedzy blokami. Układano chodniki które ładnie wyglądały na planach a ludzie i tak chodzili tzw. przedeptami. Natomiast tam gdzie było trochę pomyślunku to czekano na wydeptanie ścieżek i dopiero wtedy układano chodniki.
A w temacie. W niemieckich miastach jednak poradzono sobie z zakazem wjazdu "rzęchów " do ścisłego centrum. Czyli jednak można.
superelektro
 
Posty: 343
Dołączył(a): Wt, 20 wrz 2011, 13:59

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez anty.fudali Cz, 16 kwi 2015, 08:32

W chwili obecnej totalnie nie rozumiem,po co tak się rozwodzicie nad tą nieszczęsną kładką. Fakt jest jeden - kładka już jest,jest jaka jest. Jak ktoś chce,może korzystać,jak nie chce,to pedałuje normalnie po pasach. Opcje świateł uważam za zły pomysł. Pamiętam,że jakiś czas temu byłem zadowolony,że masę zwykłych skrzyżowań ze światłami zastąpiono rondami przez co znacząco się poprawiła płynność ruchu. Cieszyło mnie to zarówno z punktu widzenia kierowcy,jak i pieszego. Sorry,ale to naprawdę marna przyjemność stać na czerwonym świetle,choć droga pusta. A zabawa w kotka i myszkę z Policją czy innymi służbami na dłuższą metę jest mało zabawna. W większości przypadków jeśli tylko mam wybór i tak wybieram zwykłe przejścia niż dziwne wynalazki ze światłami,bo zwyczajnie jest to szybsze. Dlatego proszę o niewyskakiwanie z kolejnymi dziwactwami typu światła czy barierki,masa pieszych podobnych do mnie wcale się z nich nie ucieszy.
W temacie "rzechów" - jak będziemy mieli niemieckie zarobki,to możemy wprowadzać niemieckie zakazy. Nie wcześniej.
anty.fudali
 
Posty: 121
Dołączył(a): Śr, 27 sie 2014, 10:52

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez Arteks Cz, 16 kwi 2015, 10:11

anty.fudali napisał(a):Pamiętam,że jakiś czas temu byłem zadowolony,że masę zwykłych skrzyżowań ze światłami zastąpiono rondami przez co znacząco się poprawiła płynność ruchu. Cieszyło mnie to zarówno z punktu widzenia kierowcy,jak i pieszego. W temacie "rzechów" - jak będziemy mieli niemieckie zarobki,to możemy wprowadzać niemieckie zakazy. Nie wcześniej.


Tak, 15-20 lat temu ronda rozwiązywały prawie każdy problem. Dzisiaj nie mamy już w wielu miejscach płynności ruchu a najgorsze przykłady to Kamyczek i Rondo Płn. Irlandzkie... Jedynym wyjściem z sytuacji jest wpłynięcie na zmniejszenie ruchu, a tu kłaniają się zasady zrównoważonego transportu które w Rybniku i prawie na całym Śląsku nie są w ogóle wdrażane.

Co do rzęchów to niemieckie zarobki nie mają z tym nic wspólnego. Ludzie którzy mają rzęchy, tak naprawdę byliby pierwszymi którzy przesiedliby się do dobrze zorganizowanego transportu publicznego. Bo nie ma nic bardziej stresującego i wkurzającego jak do takiego rzęcha trzeba ciągle dokładać, a odmawia posłuszeństwa często wtedy kiedy jest bardzo potrzebny...
Arteks
 
Posty: 1427
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: Wjazd do centrum - opłata

Postprzez walek Pt, 17 kwi 2015, 09:59

Stary były prezydent mieszka w północnej części Rybnika i rozwijał tylko północną część miasta i nie interesowała go np. przepustowość drogi 78 która to wpada do samego centrum i ja tutaj widzę cały problem zakorkowania naszych ulic.
Obecny Prezydent musi codziennie stać w tych korkach i być może nareszcie zajmie się tym problemem, aby np. z Chałupek, czy Raciborza do Gliwic, czy Katowic nie trzeba było przejeżdżać przez zatłoczone miasto.
walek
 
Posty: 142
Dołączył(a): Pn, 31 sty 2011, 14:44

Następna strona

Powrót do Transport i komunikacja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość