PKP - węzeł rybnicki

Oceniajcie rozwiązania komunikacyjne w naszym mieście. Piszcie jak wam się jeździ po rybnickich drogach? Jakie są waszym zdaniem najważniejsze problemy do rozwiązania w komunikacji autobusowej i kolejowej?

Moderator: Moderator

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez superelektro Pn, 4 maja 2015, 07:42

Być może nie zauważyłeś, ale Polska to to raczej dziki wschód a nie zachód, więc nawet tylko z tej racji to co udało się gdzie indziej nie koniecznie musi udać się w najjaśniejszej. Jak powiedział Milton Friedman : Polska nie powinna naśladować bogatych krajów zachodu gdyż nie jest takim krajem. Polska powinna naśladować rozwiązania jakie stosowały kraje zachodnie kiedy były tak biedne jak Polska.
superelektro
 
Posty: 343
Dołączył(a): Wt, 20 wrz 2011, 13:59

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez Arteks Pn, 4 maja 2015, 22:19

superelektro napisał(a):Być może nie zauważyłeś, ale Polska to to raczej dziki wschód a nie zachód, więc nawet tylko z tej racji to co udało się gdzie indziej nie koniecznie musi udać się w najjaśniejszej. Jak powiedział Milton Friedman : Polska nie powinna naśladować bogatych krajów zachodu gdyż nie jest takim krajem. Polska powinna naśladować rozwiązania jakie stosowały kraje zachodnie kiedy były tak biedne jak Polska.


No a co by było gdybym ci powiedział, że kraje zachodnie zaczęły wprowadzać zasady zrównoważonego transportu pod koniec lat 60. na początku 70. czyli jeśli Polska za zachodem jest w tyle o jakieś 40 lat to chyba czas na nas.

Poza tym podam ci przykład rozrzutności z jaką nie spotkałbyś się np. w Niemczech czy Szwajcarii (krajach nieporównywalnie bogatszych od naszego). Gdyby Rydułtowy były w Niemczech to pociągi z Raciborza do Rybnika jeździłyby co pół godziny ale za to... nie byłoby linii 14 do Raciborza czy 8, 10 do Rybnika. Byłyby za to autobusy dowożące pod sam dworzec kolejowy z różnych miejsc Rydułtów i Pszowa dopasowane do odjazdów pociągów. Oczywiście wszystko za jednym, wspólnym biletem. Ten system byłby tańszy od obecnego i nieporównywalnie wygodniejszy. A teraz masz niby kilka alternatyw ale jeżdżących tak nieregularnie że... czasami zdarza się że nie ma czym w ogóle jechać i trzeba jechać autem... Nie mówiąc już o tym, że aby sprawnie się poruszać z Rydułtów nierzadko musiałbyś kupować trzy lub cztery różne bilety (MZK, Koleje Śląskie, ZTZ, PK Racibórz). Ciekawe że samorządowcy niby tacy "mądrzy" i tak dbają o swoich mieszkańców a ten komunikacyjny bałagan w ogóle im nie przeszkadza. Komunikacja publiczna to coś co w naszym subregionie funkcjonuje bardzo kiepsko, gorzej niż w czasach PRL, chociaż muszę przyznać że Rydułtowy mają i tak najlepszą sytuację w całym powiecie wodzisławskim. W innych miejscowościach tego powiatu jest już tylko gorzej...
Arteks
 
Posty: 1462
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez Arteks Wt, 26 maja 2015, 20:16

Rozpoczął się remont linii kolejowej Rybnik-Rybnik Towarowy (fragment modernizacji linii w kierunku Chałupek). Trwają prace przygotowawcze i rozbiórka jednego z torów.
Arteks
 
Posty: 1462
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez p1chrunch N, 31 maja 2015, 21:26

Dzisiaj coś obfociłem. Zaczynamy.

Mostek, ul. Bieli. Kilometr 19.


Obrazek

Zmiana sieci trakcyjnej, kilometr 18.

Obrazek

Kilometr 17. Kolejna zmiana sieci trakcyjnej

Obrazek

Kilometr 16. Widać znak zakazu wjazdu na tor nr 1.

Obrazek

Zaczęto zbierać tor. Ewidentnie zostanie wymieniony także na Bierawce.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przyszła i wcześniejsza zmiana trakcji nad Bierawką:

Obrazek

Jeszcze widok na hałdę w kier. Leszczyn. Skończyło mi się miejsce na karcie. Mówi się, że w czerwcu budynek stacji Knurów Szczygłowice zostanie wyburzony. Peronu tam już nie ma. Byle tylko z 4 torów nie zrobią tam 2. :|

Obrazek
p1chrunch
 
Posty: 402
Dołączył(a): So, 15 sie 2009, 20:30

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez Arteks Pt, 5 cze 2015, 09:28

W Słupsku, nowa władza, nowe ambitne pomysły, pełna współpraca z PKP, planowany jest nowy dworzec...

http://www.rynek-kolejowy.pl/57935/slup ... orzec.html

A w Rybniku błogi urzędniczy sen zapadł w Urzędzie Miasta... To co powinno być "oczkiem" w głowie władz miasta - czyli wszystkie sprawy związane z komunikacją w tak zakorkowanym mieście jakim jest Rybnik - nie budzi żadnego zainteresowania...
Arteks
 
Posty: 1462
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez superelektro Pt, 5 cze 2015, 17:43

A po co niby mają cokolwiek robić ? Czy ktoś ich z tego rozlicza ? Oni mają płacone za obecność w miejscu pracy a nie za jakieś tam ponadnormatywne wysiłki. Robiąc cokolwiek można coś zrobić źle i będzie poruta, a tak błogi spokój i wypłata co miesiąc w terminie bez wysiłku i odcisków na muzgozwojach.
superelektro
 
Posty: 343
Dołączył(a): Wt, 20 wrz 2011, 13:59

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez Arteks Pt, 5 cze 2015, 20:08

superelektro napisał(a):A po co niby mają cokolwiek robić ? Czy ktoś ich z tego rozlicza ? Oni mają płacone za obecność w miejscu pracy a nie za jakieś tam ponadnormatywne wysiłki.


Masz trochę racji ale ten błogi urzędniczy sen podczas gdy w innych urzędach (tak jak we wspomnianym Słupsku) robota wrze - jest niepokojący. W czasach pierwszej kadencji Fudalego rok po objęciu przez niego rządów pojawił się pomysł (zrealizowany) powołania kampusu w miejscu dawnego szpitala co były przedsięwzięciem podziwianym na skalę całego Śląska. A dwa najważniejsze problemy Rybnika do rozwiązania obecnie to komunikacja i smog - w tej pierwszej dziedzinie ostatnie wypowiedzi na rzecz jej poprawy i udrożnienia miasta słyszałem w czasie... kampanii wyborczej. :x
Arteks
 
Posty: 1462
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez kretek Pt, 5 cze 2015, 21:19

~Arteks, co do kampusu to wszystko było przygotowane i zaplanowane za Makosza. Z Fudalim to miało tyle wspólnego, ze to otworzył. Tyle co do historii.
kretek
 
Posty: 17
Dołączył(a): Pt, 6 gru 2013, 15:03

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez p1chrunch So, 6 cze 2015, 15:07

E tam. Bagatelizowałbym. Najwięcej mają do zrobienia Wodzisław, Jastrzębie, Mikołów, Orzesze i Żory. Muszą lobbować za odbudową LK nr 159, 172 i 875 (z włączeniem na Ranoszka), a Katowice i Rybnik pomagać w tym. Rybnik ma jeszcze do wymuszenia budowę łącznic na Palowice Kolonię, Zawiść i Jaśkowice. Ludzie się już przyzwyczaili do transportu w mieście, na ogół spełnia swoją rolę. Co najwyżej potrzebne są dwie dookólne nowe linie autobusowe, integrujące transport w śródmieściu, i to tyle. Nic więcej się nie da, chyba, żeby Rybnik przejął linię do Boguszowic od Schenkera na bazie niniejszego pomysłu. O tym mówiliśmy.

No i trzeba będzie podzielić linie autobusowe na Zamysłów, bo będą budować RDRP. Jedna pójdzie przez Popielów z powrotem, druga koło ZUS.

Zastanawiam się jeszcze nad pomysłem szynowej linii hybrydowej, czyli linii tramwajowej z siecią trakcyjną skompensowaną 3 kV. Plusem jest to, że pomysł ominąłby kontrakt terytorialny i miasto mogłoby samo się transportem szynowym zajmować, choć jest to drogie. Mogłoby nawet przekazywać odbudowaną linię PKP za darmo, ale w zamian nigdy nie mogłaby być zlikwidowana.
p1chrunch
 
Posty: 402
Dołączył(a): So, 15 sie 2009, 20:30

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez Arteks Pt, 3 lip 2015, 11:51

Inwestycje kolejowe w Programie dla Śląska

Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak zapowiedziała przeznaczenie dodatkowych 100 mln złotych na infrastrukturę kolejową na Śląsku w ramach rządowego programu wsparcia regionu. Jakie inwestycje zostały w nim zapisane?

Najważniejszy zapis programu z punktu widzenia rynku kolejowego to „dodatkowe inwestycje PKP PLK związane z punktowymi działaniami modernizacyjnymi, łagodzącymi utrudnienia związane z toczonymi na Śląsku pracami rozbudowy infrastruktury kolejowej. W ramach tych działań w regionie spółka zainwestuje dodatkowe 100 mln zł. Tym zapisem posłużyła się minister Wasiak podczas wizyty na Śląsku. Dostępny na stronach ministerstwa program nie wyjaśnia jednak, jakie inwestycje zawierają się we wspomnianej kwocie, ani nie podają źródeł jego finansowania.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na naszą prośbę uzupełniło te informacje. – Program "100 mln złotych - kolejowa infrastruktura towarowa w województwie śląskim" obejmuje łącznie 20 zadań, które zostaną sfinansowane ze środków własnych PKP PLK i zrealizowane do września przed szczytem przewozów towarowych. Został stworzony we współpracy z przewoźnikami towarowymi – podał MIR.

Planowane efekty programu to m.in. zwiększenie przepustowości poszczególnych linii nawet o ponad połowę i podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przewozów towarowych. Program pozwoli również na podwyższenie maksymalnej prędkości z 20-30 km/h do 50-60 km/h. Skupia się na usprawnieniu ruchu wybiegającego na północny zachód z Gliwic w kierunku Kędzierzyna-Koźla, z Chorzowa na północ w kierunku Tarnowskich Gór.
Kolejnym efektem prac będzie przekierowanie większej liczby składów towarowych przejeżdżających przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic. Stacje Rybnik, Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Chałupki i Zebrzydowice zwiększą swoją przepustowość, co pozwoli na zwiększenie liczby pociągów przejeżdżających przez stacje w ciągu doby. Będzie to miało wpływ również na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością. Usprawniona zostanie również dystrybucja gotowych szyn produkowanych w hucie Arcelor Mittal Poland w Dąbrowie Górniczej.


http://www.rynek-kolejowy.pl/58331/inwe ... slaska.htm

W tym kontekście jeszcze większego znaczenia nabierają bezkolizyjne skrzyżowania dróg z koleją. Ruch kolejowy w naszym regionie będzie się zwiększał, szczególnie po udrożnieniu linii w kierunku Gliwic i modernizacji innych linii. A władze Rybnika powinne dogadać się z PKP odnośnie przedłużenia tunelu dla pieszych pod ul. Piłsudskiego, poszerzenia wiaduktów nad Wodzisławską i k. Ronda Chwałowickiego, stworzeniem w Rybniku subregionalnego centrum przesiadkowego w miejscu straszących budynków koło dworca PKP, uruchomienia nowych przystanków kolejowych i stworzenia systemu park & ride, budowa przepustów/kładek dla rowerzystów i pieszych, wykorzystanie zmodernizowanych linii do zintensyfikowania ruchu pasażerskiego.
Arteks
 
Posty: 1462
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez obserwathor Pt, 3 lip 2015, 14:58

W związku z planowanym wzrostem ilości pociągów na odcinku Rybnik Leszczyny przydałoby się też sensowne rozwiązanie kwestii przejazdu na jedynej drodze do Kamienia (wiem, jest tam mało miejsca na ewentualne ruchy), który teraz będzie o wiele częściej zamknięty.
obserwathor
 
Posty: 57
Dołączył(a): N, 28 lis 2010, 12:22

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez Arteks Pt, 3 lip 2015, 20:11

@obserwathor - tematów na styku kolej-miasto jest od groma w tym chociażby to o czym piszesz. Zastanawiam się czy ktoś się nimi interesuje bo osobiście wydaje mi się że już w tej chwili to nie jest problem z PKP ale z naszym Urzędem Miasta. Inne potrafią się z koleją świetnie dogadywać czego przykładem są władze Tychów, Katowic czy Sosnowca. Kolej znacznie szybciej się mentalnie zmienia niż nasze miejskie instytucje. Przykładowo - kilka lat temu na kolei nie wiedziano co to są rozkłady taktowe - dzisiaj Koleje Śląskie mają takie rozkłady prawie na wszystkich liniach, a nasz ZTZ ani na jednej... :shock: Kiedyś koleje nie miały pieniędzy nawet na farbę żeby coś pomalować, a dzisiaj dysponują miliardami które będą inwestować tam gdzie jest współpraca z gminami. Właśnie dzisiaj czytałem, że władze Rzeszowa podjęły uchwałę o wprowadzeniu do inwestycji wspólnie z PKP - rzeszowskiej kolei aglomeracyjnej. :shock: A u nas nawet głupiego wiaduktu nie da się poszerzyć, a co dopiero myśleć o jakichś poważnych przedsięwzięciach. Rybnik jest nastawiony wyłącznie na drogi - ale niestety ze smutkiem to piszę, na drogi "zaściankowe" bez jakiegoś polotu... w stylu tu postawić rondo, tu wyłożyć trylinkę, tu wyremontować jakąś wylotówkę bez jej poszerzania, tu zrobić nowy parking... Miliony na inwestycje drogowe nie dają na razie żadnych rezultatów związanych z przepustowością ruchu, a w transport publiczny w ogóle się nie inwestuje... Jeśli nic się nie zmieni - Rybnik wśród miast powyżej 100 tys. mieszkańców będzie za 10 lat w kompletnym ogonie dlatego że inni inwestują we wszystko ale najbardziej w obwodnice i w transport publiczny. Rybnik w różne boczne drogi i naprawy główne, a to nic nie daje. Odnoszę wrażenie że Koper się kompletnie nie zna na komunikacji miejskiej czy współpracy z koleją, a innej osoby w Urzędzie do tego rodzaju zadań nie ma niestety... Dobrze że przynajmniej powołano tego oficera rowerowego ale to głównie po zmasowanej krytyce urzędu i tego że Rybnik wypadł na przedostatnim miejscu jeśli chodzi o stan ścieżek/dróg rowerowych w Polsce. Z komunikacją miejską jest tak samo, a w przypadku kolei - miasto w ogóle z nią nie współpracuje mimo że chociażby jakieś nowoczesne centrum komunikacyjne dawałoby miejsca pracy i mogłoby zmniejszyć ilość osób dojeżdżających autami do naszego miasta.
Arteks
 
Posty: 1462
Dołączył(a): N, 18 wrz 2005, 22:06

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez p1chrunch N, 30 sie 2015, 20:48

Arteks napisał(a):Właśnie kilka dni temu dowiedziałem się że DB Schenker (duży pracodawca w naszym województwie w bardzo ważnej na Śląsku i Zagłębiu branży transportowej) chce zamknąć swój zakład w Sosnowcu. Niektórzy pracownicy dostali propozycję zatrudnienia w Rybniku, inni zostaną zwolnieni. Warto podkreślić że zakład w Sosnowcu Jęzorze istniał przez wiele dekad i zatrudniał setki osób (a kiedyś nawet tysiące). Wcześniej DB Schenker zlikwidował swoje bazy i zaplecze w Zabrzu i Dąbrowie Górniczej. Niestety ale nie mam wyboru - muszę się zgodzić z tymi, którzy uważają że często zachodni kapitał zamiast inwestować w nowe miejsca pracy - likwiduje nawet te które posiadł. Rybnik na tym nie traci ale nasz region w całości bardzo. Dla Sosnowca to utrata kilkuset miejsc pracy. Generalnie lepiej aby takie zakłady nie były sprzedawane zagranicznym inwestorom bo oni nie zawsze chcą je rozwijać.


Czemu więc nie przyłączono tych linii kolejowych do PKP na pocz. lat 50 - tych, zamiast tworzyć z tego PMP - PW?

Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMP–PW)
p1chrunch
 
Posty: 402
Dołączył(a): So, 15 sie 2009, 20:30

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez p1chrunch N, 30 sie 2015, 20:50

Gdyby je przyłączyć do PKP, to może by się coś ruszyło w względzie łącznicy Rybnik - Chwałowice.
p1chrunch
 
Posty: 402
Dołączył(a): So, 15 sie 2009, 20:30

Re: PKP - węzeł rybnicki

Postprzez p1chrunch N, 30 sie 2015, 20:56

Raczej jestem przeciwny regionalizacji sieci kolejowej z racji tego, że zabrakłoby połączeń ogólnopolskich, ale wolę ją usamorządowić przez samorządy linii kolejowych i przeniesienie infrastruktury i nieruchomości przez Skarb Państwa do Generalnej Dyrekcji Linii Kolejowych i Magistrali z Repozytorium Nieczynnych Linii Kolejowych. Potem wam powiem o tym szerzej, dziś jestem zmęczony.

I coś jeszcze. W Knurowie kończą powoli inwestycję na odcinku Knurów - Bierawka. Most będzie zabudowywany wraz ze słupami sieci trakcyjnej, a przetarg na tor nr 2 rozpocznie się już w październiku.
p1chrunch
 
Posty: 402
Dołączył(a): So, 15 sie 2009, 20:30

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Transport i komunikacja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 0 gości

cron